Tuesday 4 October 2016

TEMPAT MENARIK DI TERENGGANU


Masjid Kristal, Terengganu merupakan salah satu masjid yang unik dan mempunyai personaliti tersendiri. Selain itu, ia juga merupakan salah satu tarikan pelancongan utama yang ada di bandar Kuala Terengganu dan keindahannya tak dapat dinafikan. 



Di Kampung Losong, Terengganu juga terkenal dengan membuat keropok seperti keropok losong dan dikhaskan dengan sos cili dengan pembuatan sendiri. 



Seterusnya, terdapat muzium utama di negeri Terengganu yang terletak di Kampung Losong dan terkenal kerana reka bentuknya yang unik dan diperakui sebagai muzium yang terbesar di asia tenggara. 



Di sini pengunjung boleh melihat dengan lebih dekat artifak ikonik negeri Terengganu iaitu Batu Bersurat.



Bagi yang mencari kain sutera dan batik Terengganu, Pasar Kedai Payang merupakan destinasi yang paling popular. Pasar basah dan kering ini merupakan tempat membeli-belah di Terengganu yang wajib dikunjungi sekiranya ingin mengenali budaya perniagaan di sini. 



Taman Tamadun Islam juga merupakan salah satu tempat menarik di Kuala Terengganu yang cukup popular kerana di sinilah terletaknya 21 monumen replika bangunan terkenal di dunia yang mempunyai seni bina yang asli seperti yang asal. Antara yang menjadi tumpuan adalah replika Masjidil Haram, Masjid Nabawi, Taj Mahal, Kota Islam Lama Aleppo, Kubak As Sakhrah dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment