Tuesday 4 October 2016

TEMPAT MENARIK DI KEDAH


Pulau Langkawi merupakan salah satu daripada daerah dalam negeri Kedah Darul Aman, Malaysia. Langkawi terkenal dengan sejarah tentang Mahsuri. Jika mahu tahu lebih lanjut tentang Mahsuri anda bolehlah pergi ke Kota Mahsuri dan Makam Mahsuri. Di sini anda berpeluang melihat patung helang merah coklat gergasi sedang bersedia untuk terbang yang dibina sebagai lambang Pulau Langkawi. Angin laut yang menenangkan membuat Dataran Lang sesuai untuk berjalan santai dan bergambar. Rasanya tidak lengkap percutian anda di Pulau Langkawi jika anda tidak bergambar di sini sebagai tanda kenangan yang anda telah pun sampai ke pulau ini.



Jangan lepaskan juga peluang untuk menaiki Kereta Kabel Langkawi yang merupakan kereta kabel paling curam di dunia dengan kecuraman 42 darjah.




Selepas anda menaiki kereta kabel anda bolehlah singgah di Jambatan Udara atau Langkawi Sky Bridge yang melengkung ini dibina di atas puncak Gunung Mat Chincang.




Air Terjun Telaga Tujuh boleh dikatakan tempat paling tenang di Pulau Langkawi. Air terjun ini terletak di Gunung Mat Cincang. Air terjun ini dinamakan Telaga Tujuh kerana air terjun ini dibentuk dari tujuh mata air semulajadi yang mengalir ke tujuh telaga semulajadi yang berasingan.



Selain itu, Pekan Kuah juga tempat menarik untuk kunjungi. Mengikut lagenda, Pekan Kuah mendapat namanya daripada peristiwa pergaduhan anatara dua gergasi, Mat Cincang dan Mat Raya yang wujud pada masa silam. Akibat daripada pertarungan ini kuah gulai tertumpah mengenangi kawasan ini dan dari situ Pekan Kuah mendapat namanya. Di pekan ini terdapat tempat membeli-belah bebas cukai, jeti feri, Dataran Helang, Restoran, Bank & Pejabat Kerajaan.



Bukit Bendera adalah stesen bukit penjajah pertama yang dibangunkan di Semenanjung Malaysia. Terdiri daripada Western Hill, Bukit Laksamana, Tiger Hill, Flagstaff Hill dan Government Hill, ia terletak 6KM dari Georgetown, Pulau Pinang. Terletak 821 meter di atas ibu kota Pulau Pinang, ia biasanya kira-kira lima darjah lebih sejuk daripada Georgetown. Ia adalah hutan hujan tropika terakhir di Pulau Pinang. flora dan fauna di sini telah dilindungi sejak 1960. Tetapi ia tidak mempunyai keutamaan yang sama seperti Genting Highlands, Bukit Fraser atau Cameron Highlands tetapi ia adalah salah satu tarikan pelancong yang paling terkenal di Pulau Pinang.



Cara yang paling popular untuk bahagian atas bukit adalah Kereta Api Bukit Bendera. Terletak di kaki bukit, funicular ini bermula dari Air Itam. Dibina pada tahun 1923, ia adalah salah satu sistem funikular tertua di dunia dan mempunyai trek 2,007 meter panjang yang memanjat bukit di merangkak kadar yang 30 minit.



Salah satu destinasi atau tempat menarik di Penang yang paling popular di Pulau Pinang (sebenarnya, ia adalah destinasi kedua paling popular selepas Georgetown), Batu Feringghi terdiri daripada hamparan panjang lembut, pantai berpasir putih sepanjang jalan penggunungan dinamakan Jalan Batu Feringghi, penuh dengan pelbagai tempat penginapan dan makan pilihan. Pasar malamnya memang terkenal, manakala perairannya yang tempat popular untuk pelbagai aktiviti sukan air seperti parasailing dan luncur angin.




No comments:

Post a Comment